Premium zoetwaren blijven in de retail gevraagd

Tegen de verwachting in: je zou denken dat bij een crisis zoals corona, de premium zoetwarenmerken een flinke omzetdaling tonen.

Die is er echter niet. Zowel private labels, merken én premium brands profiteerden binnen de retail. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van marktvorser IRI naar de ontwikkeling van premium food brands tijdens corona

In bijvoorbeeld de Verenigde Staten namen de marktaandelen van de luxere chocolademerken Lindt en Ghirardelli toe.

“Het te verwachten bestedingspatroon dat we gewoonlijk terugzien in tijden van recessies en waar private labels en basic-merken van profiteren, vindt niet plaats. Sterker, zowel lagere én hogere inkomensgroepen kiezen relatief vaker voor de betere producten in tal van categorieën waaronder voedingsmiddelen, huishoudelijke producten en personal care”, schrijft IRI in de studie The Premium Opportunity. Opmerkelijk is onder meer het groeiende marktaandeel van de betere pastasauzen in de Verenigde Staten.

Een van de verklaringen die IRI geeft, is dat consumenten in tijden van gesloten cafés en restaurant thuis van een betere maaltijd willen genieten. Daar hoort als afsluiting ook het duurdere chocolaatje bij, verklaart de onderzoeker de groei van onder meer Lindt binnen retail. Dit neemt niet weg dat ook dit merk in travelretail en de hospitality enorm veel heeft verloren.
 

Inloggen abonnees

Bent u abonnee? Hieronder kunt u inloggen.

E-mailadres
Wachtwoord