Grote koekjesplannen in India

Hoewel Mondelez en Lotus Bakeries ‘grote mogelijkheden’ zien in India, zijn het toch hoofdzakelijk merken en bedrijven uit het land zelf die de koekjesmarkt domineren.

Dat blijkt onder meer uit de eerder dit jaar verschenen rapportage Kantar’s Worldpanel Brand Footprint van marktonderzoeker Kantar. Weliswaar zijn mondiaal gezien westerse merken zoals Oreo en Lay’s bepalend, maar de studie benoemt eveneens de bouwende kracht van merken en ondernemingen uit opkomende landen.

Bovendien kennen medewerkers van die landen de lokale marken als hun broekzak. Daarnaast hebben ze de strategie om nieuwe markten te verkennen en om assortimenten te diversificeren en af te stemmen op lokale smaakvoorkeuren.

Een van de voorbeelden die Kantar geeft - en waar Oreo en Lotus Bakeries in India de degens mee zullen kruisen - is Parle dat een omzet boekt van twee miljard dollar. Het in 1929 opgerichte concern is voor wat betreft koekjes dé marktleider in India met als vlaggenschip de 65 gram wegende snackverpakking onder de naam Parle G die in het land voor twee roep te koop is ofwel 0,02 dollarcent. Die toegankelijheid maakt Parle G tot het dominante merk in India. En het merk is in meer dan zeven miljoen locaties in het land aanwezig is.

Ook Lotte heeft ‘grootse plannen’
Daarnaast is het merk in steeds meer landen actief, in het bijzonder in regio’s met een relatief grote Indiase consumentendoelgroep. ‘Parle geeft een footprint in inmiddels 120 landen. Wij bieden producten aan die niet alleen worden gekocht door de wereldwijd verspreide Indiase bevolkingsgroep, maar steeds vaker ook door de autochtone populatie’, liet onlangs vice-president Mayak Shah van Parle weten.

Overigens, een van de grootste zoetwarenbedrijven uit Azië, Lotte uit Zuid-Korea, maakte vorig jaar duidelijk grote plannen te hebben in India. ‘India is strategisch voor ons een sleutelmarkt, vooral dankzij de enorme bevolking en de verwachting dat de productiviteit en consumptie in het land zullen toenemen’, aldus ceo Paul Yi. 



Inloggen abonnees

Bent u abonnee? Hieronder kunt u inloggen.

E-mailadres
Wachtwoord