Gezondheidstrends zijn weer medebepalend

Welke gezondheidstrends zullen de sector in 2025 het meest transformeren, en hoe kunnen ondernemers hierop inspelen? 

De focus op darmgezondheid
Darmgezondheid is uitgegroeid tot een van de meest invloedrijke thema's binnen de voedingsmiddelenindustrie. Met een marktwaarde die momenteel wordt geschat op 51,62 miljard dollar en een verwachte jaarlijkse groei van 8,3 procent, is het belang van spijsverteringsproducten groter dan ooit. De toegenomen kennis over het microbioom – en de invloed daarvan op het algehele welzijn – leidt tot een groeiende vraag naar voedingsmiddelen die de darmgezondheid ondersteunen.

Volgens onderzoek erkent 67 procent van de consumenten deze relatie. Voor de zoetwarenindustrie biedt deze trend kansen, maar ook uitdagingen. Probiotische snacks of vezelrijke zoetwaren kunnen bedrijven helpen om in te spelen op de vraag van gezondheidsbewuste consumenten. Tegelijkertijd wordt het steeds belangrijker om claims rondom dergelijke producten wetenschappelijk te onderbouwen. Consumenten verwachten geloofwaardige informatie en transparantie van fabrikanten.

De kritiek op ultra-bewerkte voeding
Ultra-bewerkte voeding (UPF) ligt steeds vaker onder vuur. Een rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) stelde dat het consumeren van UPF vergelijkbaar is met de risico's van roken Uit onderzoek van EIT Food blijkt dat 65 procent van de consumenten UPF als schadelijk beschouwt. Voor zoetwarenfabrikanten betekent dit dat er meer aandacht moet komen voor natuurlijke ingrediënten. Transparantie over productieprocessen en het aanbieden van alternatieven met een clean label kunnen helpen om het vertrouwen van consumenten te versterken.

Gewichtsbeheersing als nieuwe kans
Waar gewichtsbeheersing in de jaren ’90 vooral werd gedreven door esthetische idealen, is er nu meer aandacht voor gezondheid en medische ondersteuning. De opkomst van medicijnen zoals Ozempic en Wegovy, zet het debat rondom voeding en gewichtscontrole opnieuw op de agenda. Grote spelers zoals Nestlé investeren in productlijnen die gericht zijn op consumenten met een verminderde eetlust of specifieke voedingsbehoeften.
Voor de zoetwarenindustrie biedt dit mogelijkheden om kleinere porties of functionele snacks aan te bieden, bijvoorbeeld verrijkt met eiwitten of vitaminen. Dit kan een nieuwe doelgroep aanspreken die gezondheid belangrijk vindt, zonder in te leveren op smaak.

Collageen als functioneel ingrediënt
Collageen wint terrein als populair ingrediënt in voedingsmiddelen. De markt voor collageenproducten wordt momenteel geschat op 5,1 miljard dollar en groeit naar verwachting tot 7,4 miljard dollar in 2030. Producten zoals collageen verrijkte snoepjes en snacks hebben zowel bij jongere als oudere generaties aan populariteit gewonnen, mede door de geclaimde voordelen voor huid, spieren en botten. Premiumproducten zoals repen of gummies met collageen kunnen een gezonde levensstijl promoten, terwijl ze aantrekkelijk blijven voor consumenten die ook waarde hechten aan smaak en beleving.

Generatie Z en gezondheid: intenties versus gedrag
Een bijzondere doelgroep binnen de gezondheidstrend is Generatie Z. Deze groep, geboren tussen 1997 en 2012, lijkt aan de frontlinie te staan van de verschuiving naar gezondere eetgewoonten. Maar hoewel deze generatie gezondheid vaak prioriteit geeft, laat hun gedrag niet altijd hetzelfde beeld zien.

Uit data van onderzoeksbureau Mintel blijkt bijvoorbeeld dat slechts 26 procent van de oudere Gen Z (18-24 jaar) in Frankrijk dagelijks de aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit eet, vergeleken met 48 procent van de 55-plussers. Tegelijkertijd controleert 60 procent van de Duitse Gen Z (16-27 jaar) regelmatig voedingslabels, een significant hoger percentage dan oudere generaties.

Volgens Jonny Forsyth, directeur van Mintel Food and Drink, ligt de sleutel tot succes bij deze groep in een combinatie van smaak en branding. “Voor Generatie Z draait het om meer dan calorieën. Het gaat om een positieve beleving, of 'vibes'. Merken die smaak en feel-good branding combineren, hebben een streepje voor.”



Inloggen abonnees

Bent u abonnee? Hieronder kunt u inloggen.

E-mailadres
Wachtwoord