Suikerprijzen dalen: verlichting voor fabrikanten, maar hoe lang nog?

Na twee jaar van prijsdruk lijkt er eindelijk lucht te komen voor wat betreft de suikerprijs.

 De afgelopen jaren werden voedings- en zoetwarenfabrikanten geconfronteerd met felle prijsstijgingen van grondstoffen als cacao, koffie, olijfolie en suiker. Vooral suikerprijzen bereikten recordhoogtes, aangewakkerd door extreme droogte en hittegolven die de wereldwijde teelt van zowel suikerriet als suikerbieten onder druk zetten. Die tijd lijkt nu, voorlopig althans, voorbij.

Volgens recente cijfers van Trading Economics is de suikerprijs gedaald naar 109,4 indexpunten, het laagste niveau sinds juni 2021. Oorzaken? Een sterk verbeterde oogst in Brazilië en een gunstig seizoensverloop in andere grote producerende landen.

Wereldwijde aanbodgroei drukt prijs
De belangrijkste impuls komt uit Brazilië, waar boeren in toenemende mate overstappen van ethanol naar suikerrietteelt vanwege betere opbrengsten. De verwachting is dat de oogst in het seizoen 2025/2026 uitkomt op 41 à 42 miljoen ton. Ook in Thailand en India is het vooruitzicht positief, mede dankzij beter weer en vroege moessonregens.

“De combinatie van hoge Braziliaanse exportvolumes en een stijgend aanbod uit Azië drukt de marktprijs flink”, aldus Gabrielle d’Arco, suikeranalist bij marktbureau Vesper tijdens een webinar. Tegelijkertijd wordt voor de Europese bietenproductie in 2025 juist een daling verwacht. In sommige regio’s is het ingezaaide areaal met ruim 9 procent afgenomen, stelt Darren Peters van Tate & Lyle Sugars.

De nabije toekomst oogt gunstig. De internationale suikerprijs ligt inmiddels onder de 16 dollarcent per pond en er wordt wereldwijd een overschot verwacht. Toch blijft er onzekerheid op de lange termijn. D’Arco wijst op de blijvende invloed van klimaatverandering: "Het weer vormt in alle teeltgebieden een structureel risico."

Daarbij komt dat lagere prijzen tot stijgende vraag kunnen leiden. In mei vorig jaar bijvoorbeeld, verhoogde China haar importvolumes aanzienlijk toen de marktprijs even onder het dieptepunt zakte. Dat effect zou op termijn opnieuw de prijs kunnen opdrijven.

Voor onze branche biedt deze prijsdaling enig perspectief. Toch blijven de voordelen voor producenten relatief beperkt. Hogere energiekosten, verpakkingsprijzen, milieulasten en suikertaksen in diverse landen drukken nog steeds zwaar op de marges.
Bovendien hebben veel fabrikanten inmiddels hun recepturen aangepast om suiker deels te vervangen door goedkopere alternatieven. Andere, zoals Mondelez, kozen ervoor prijsverhogingen door te voeren. Ceo Dirk Van de Put zei eind 2023 nog ‘rechtstreeks prijsverhogingen’ door te rekenen aan consumenten om de gestegen suikerprijzen te compenseren.

Toch is het niet zeker dat deze verhogingen worden teruggedraaid. De vraag naar suikerhoudende producten zoals koekjes, chocolade en zoetwaren blijft onverminderd hoog. Sommige fabrikanten kozen juist voor een andere benadering. Lindt & Sprüngli bijvoorbeeld, investeerde in kostenbesparende productie en strategische inkoop. “Wij proberen hogere grondstofprijzen zoveel mogelijk op te vangen via efficiëntie en een vooruitziende inkoopstrategie,” aldus een woordvoerder.
 



Inloggen abonnees

Bent u abonnee? Hieronder kunt u inloggen.

E-mailadres
Wachtwoord