Mondelez-ceo: consument blijft voorzichtig, kleinere verpakkingen winnen terrein

Volgens Dirk Van de Put, ceo van Mondelez International, blijft het consumentenvertrouwen laag en heeft dat direct gevolgen voor de snackverkoop. 

Tijdens de Deutsche Bank Global Consumer Conference in Parijs begin juni dit jaar sprak hij over trends in consumentengedrag, prijsgevoeligheid en de invloed van GLP-1-medicatie op de voedingsindustrie. ‘Consumenten shoppen met een strikt budget,’ aldus Van de Put. ‘Door de aanhoudende inflatie schrappen ze categorieën die niet tot de basisbehoeften behoren. Dat merken we vooral in snacks, waar sommige segmenten onder druk staan.’ Hoewel het vertrouwen in mei stabiel bleef, zorgden eerdere dalingen in maart en april voor blijvende onzekerheid. Een herstel wordt dit jaar niet verwacht.

Opvallend is dat de koekcategorie – de grootste voor Mondelez in de VS – het relatief goed doet. ‘Waar het volume van de totale categorie daalde met 2 procent, bleef onze daling beperkt tot 0,5 procent of zelfs vlak,’ vertelde Van de Put. Mondelez weet daar dus marktaandeel te winnen.

De ceo ging ook in op de verschuiving in verpakkingsvoorkeur. Tijdens de coronapandemie verkozen consumenten grotere familieverpakkingen. Maar naarmate de druk op de portemonnee toenam, werden die grotere verpakkingen te duur. ‘Oreo-fans zagen hun vertrouwde verpakking van 2,99 euro plots vervangen door een familiepack van 4,99. Dat bleek voor velen de grens.’ Mondelez introduceerde daarom kleinere verpakkingen onder de psychologische prijs van 4 euro.

Over GLP-1’s, medicatie die het eetlustgevoel beïnvloedt, toonde Van de Put zich onverminderd sceptisch. ‘Met de huidige data verwachten wij geen significante impact. Misschien een daling van 0,5 tot 1 procent in calorie-inname, maar niets structureels voor de sector.’ CFO Luca Zaramella voegde toe dat de huidige hoge cacaoprijzen op termijn zullen dalen. ‘Ons doel is intussen helder: consumenten behouden en marktaandeel blijven winnen.’

Tot slot gaf Van de Put aan dat Mondelez ‘een gezonde overnamehonger’ heeft. Er ligt een lijst van circa veertig potentiële acquisities wereldwijd. ‘We blijven gefocust op strategische aanvullingen binnen onze vier kerncategorieën.’



Inloggen abonnees

Bent u abonnee? Hieronder kunt u inloggen.

E-mailadres
Wachtwoord