
Market Food Group sluit zich aan bij Terah Footprint Program
Market Food Group, bekend van de formules ’t Stoepje en Le Perron, is toegetreden tot het Terah Footprint Program van Dossche Mills.
Met deze stap wil het bedrijf bijdragen aan de verduurzaming van de graanketen, met specifieke aandacht voor CO₂-gereduceerde tarwe, bodembeheer en biodiversiteit.
Fasegewijze overstap naar duurzame tarwe
Het bedrijf meldt dat dit jaar circa 25 procent van het graan dat wordt gebruikt voor het merk ’t Stoepje afkomstig zal zijn uit duurzame teelt. Dit aandeel moet jaarlijks toenemen met 25 procent, met als einddoel volledige overstap op regeneratief geteelde tarwe binnen vier jaar. De deelnemende boeren passen onder andere gerichte bemesting en bodemvriendelijke technieken toe, met als doel de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en de bodemkwaliteit te verbeteren.
Vervolg op eerdere duurzaamheidsinitiatieven
De aansluiting bij het Terah-programma volgt op eerdere stappen binnen het duurzaamheidsbeleid van Market Food Group. In 2024 bracht het bedrijf zijn volledige CO₂-footprint in kaart en sloot het zich aan bij het Science Based Targets initiative (SBTi). Tegelijkertijd werd overgestapt op groene stroom en werd geïnvesteerd in energie-efficiënte ovens van Heuft, voorzien van warmteterugwinning en hybride verwarmingssystemen. Ook werd het assortiment uitgebreid met onder meer eiwitrijk volkorenbrood en glutenvrije producten.
Focus op grondstofcategorieën met grootste impact
Uit eigen analyses blijkt dat tarwe verantwoordelijk is voor circa 36 procent van de scope 3-emissies binnen de grondstofcategorieën. Door in te zetten op duurzamer geteelde tarwe wil het bedrijf emissies aan de basis van de keten terugdringen. Het Terah-programma stelt als doel om in 2030 een CO₂-reductie van 50 procent te realiseren binnen de tarweteelt.
Verankering in de keten
Volgens algemeen directeur Sjacco Nel sluit de deelname aan bij de bredere ambitie van Market Food Group om duurzaamheid structureel te integreren in de bedrijfsvoering. “Met deze samenwerking maken we impact aan het begin van de keten. We werken samen met ondernemers, klanten en leveranciers aan een voedselketen waarin kwaliteit en duurzaamheid samengaan.”
Bent u abonnee? Hieronder kunt u inloggen.