
GLP-1-medicatie zet chocoladesector onder druk
Afslankmedicatie zoals Ozempic en Wegovy wint snel terrein in Europa.
Deze zogenoemde GLP-1-receptoragonisten onderdrukken niet alleen de eetlust, maar ook de behoefte aan zoet. Dat begint voelbaar te worden in de chocoladeverkoop.
Duidelijke consumptiedaling
Data van marktonderzoeker Tastewise tonen forse teruglopen in consumptie. In Spanje werd in het afgelopen jaar 11,2 procent minder zoetwaren verkocht, in Duitsland 9 procent, in het Verenigd Koninkrijk 6 procent en in Frankrijk 2 procent. In geen van deze landen werd groei gemeten. Chocolade is het zwaarst getroffen segment, terwijl lichtere varianten, zoals gummies, juist in populariteit toenemen. In Spanje steeg de verkoop van gummies zelfs met bijna 27 procent.
Volgens Tastewise verschuift de consumentenvraag richting producten die verzadiging, gezondheid en welzijn ondersteunen – effecten die nauw aansluiten bij het werkingsmechanisme van GLP-1-medicatie. Deze middelen bootsen het natuurlijke verzadigingshormoon na, waardoor de behoefte aan zoet, vet en alcohol vermindert. Het gevolg: minder impulsaankopen, kleinere porties en lagere volumes in calorierijke categorieën.
Prijsdruk ondanks dure cacao
Opvallend, aldus Tastewise, is dat in Spanje, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk de verkoopprijzen van chocolade en suikerhoudende producten zijn gedaald, ondanks sterk gestegen cacaoprijzen. De marktanalist wijst op het verkleinen van porties en volumes als mogelijke verklaring, afgestemd op de verminderde eetlust bij een deel van de consument.
GLP-1-gebruik in Europa bereikt kritieke massa
Waar de eerste effecten vooral zichtbaar waren in de Verenigde Staten, zijn de middelen nu breed verkrijgbaar in Europa. In het Verenigd Koninkrijk verdubbelde het gebruik in één jaar van 2,3 procent naar 4,1 procent van de huishoudens (bron: Kantar). In Duitsland gaf 8 procent van de consumenten aan het middel het afgelopen jaar te hebben gebruikt; nog eens 15 procent toonde interesse (bron: Mintel).
De gedragsverandering is aanzienlijk. In het Verenigd Koninkrijk snackt tweederde van de GLP-1-gebruikers minder. Daarnaast eet 74 procent minder afhaalmaaltijden, 63 procent vermijdt pizza en 23 procent drinkt minder alcohol. Daartegenover staat een toename in het gebruik van voedingssupplementen, zoals vitaminen en mineralen.
Voorlopig beperkt effect op snacks
Volgens Carl Quash, hoofd snacks en voeding bij Euromonitor, is de impact op de totale snackmarkt op dit moment nog beperkt in vergelijking met factoren als inflatie, hogere levensonderhoudskosten en strengere regelgeving. Hij waarschuwt echter dat dit kan veranderen zodra het patent op de originele GLP-1-middelen in 2026 verloopt en goedkopere generieke varianten de markt betreden.
Een opmerkelijke ontwikkeling is dat ook categorieën die niet direct in verband staan met overconsumptie worden geraakt. Zo melden Britse retailers lagere verkoopcijfers van pindakaas onder GLP-1-gebruikers – een verschuiving die fabrikanten niet hadden voorzien.
Bent u abonnee? Hieronder kunt u inloggen.