
Mondelez: omzetgroei, dalende volumes
Mondelez International publiceerde recent zijn derdekwartaalcijfers en laat daarin een opvallende tegenstelling zien: de omzet groeide wereldwijd met 5,9 procent, terwijl de afzetvolumes met 4,6 procent daalden.
De brutowinst daalde met 387 miljoen dollar. Vooral in Europa is de spanning voelbaar: een prijsstijging van 12,6 procent leidde tot een volumeverlies van 7,5 procent.
Topman Dirk Van de Put noemt het "uitdagende tijden", maar ziet licht aan het eind van de tunnel: een stabilisatie van de cacaoprijzen in 2026 kan lucht bieden. De druk op de marges blijft voorlopig echter hoog, zeker in productgroepen met een hoog cacao-aandeel zoals chocolade(tabletten), Oreo en Chips Ahoy.
De cijfers per regio bevestigen het beeld: overal dalen de volumes, de omzetgroei is puur prijs-gedreven. Alleen in Noord-Amerika was er een lichte omzetdaling (–0,3 procent). In Europa drukt de prijsgevoeligheid stevig op de verkoop. Mondelez wil het tij keren met kleinere formaten, nieuwe smaken en gerichte promoties.
Intussen bevindt de gehele voedingsmiddelenindustrie zich in een herstructureringsgolf. Nestlé schrapt 16.000 banen, Kraft Heinz splitst zich op en Unilever doet zijn ijsdivisie van de hand. Ferrero volgt een andere koers en rondde de overname van WK Kellogg af. De strategische herschikking in de sector wordt ingegeven door stijgende kosten, veranderend consumentengedrag en druk van investeerders.
Voor Mondelez wordt 2026 extra belangrijk het bedrijf mikt op volumegroei in chocolade zodra de markt stabiliseert. De vraag is of consumenten de prijsverhogingen blijven accepteren — en of de marges zich voldoende kunnen herstellen om structurele winstgroei veilig te stellen.
Bent u abonnee? Hieronder kunt u inloggen.

