
Barry Callebaut kraakt onder grillige cacaomarkt, maar houdt koers vast
De grootste chocoladeleverancier ter wereld zag het afgelopen boekjaar een scherp dalende afzet, maar wist dankzij stevige prijsverhogingen en strategische ingrepen toch zijn operationele winst te verhogen.
De Barry Callebaut Group rapporteert over 't boekjaar 2024/25 een daling van het afgezette volume met 6,8 procent, als gevolg van veranderend consumentengedrag en een bewuste verschuiving in strategische focus, met name binnen de divisie Global Cocoa. Toch groeide de omzet in lokale valuta met liefst 49 procent, tot 14.8 miljard Zwitserse frank (ongeveer 15.6 miljard euro) – hoofdzakelijk gedreven door fors gestegen cacaoprijzen die via het cost-plus prijsmodel zijn doorberekend.
De cijfers laten een complex beeld zien van een organisatie die balanceert tussen marktvolatiliteit, kostenbeheersing en strategische vernieuwing.
“Het afgelopen jaar was uitzonderlijk en ongekend in zijn volatiliteit,” aldus ceo Peter Feld. “Maar dankzij de wendbaarheid van onze teams hebben we in de tweede jaarhelft doortastend opgetreden, met een sterke verbetering van de kaspositie als resultaat.”
Volume omlaag, waarde omhoog
De omzetgroei maskeert de onderliggende druk op de volumes: Global Chocolate daalde met 5,3 procent, Global Cocoa met 12,8 procent. Vooral de westerse markten kregen een klap, met dalende volumes in West-Europa (-6,6%) en Noord-Amerika (-6,7%), veroorzaakt door hoge prijzen, SKU-rationalisatie en verstoorde klantendynamiek. Uitzonderingen waren er ook: Latijns-Amerika groeide met 6%, mede dankzij lokale innovaties.
De brutomarge groeide met 8% tot 1.42 miljard Zwitserse frank (ongeveer 1.49 miljard euro), terwijl de operationele winst (EBIT) op recurrente basis met 6,4% steeg tot 703.4 miljoen Zwitserse frank (ongeveer 740 miljoen euro). Die groei was vooral zichtbaar in de tweede jaarhelft, mede door het BC Next Level-programma, dat ongeveer 263 miljoen euro aan kostenbesparing moet opleveren.
Toch zakte de nettowinst: met 35,9% tot 249.6 miljoen Zwitserse frank (ongeveer 263 miljoen euro). De terugval komt vooral door een forse stijging van de financieringslasten (ongeveer 218 naar 397 miljoen euro) en een hogere belastingdruk, naast gerichte investeringen in digitalisering.
BC Next Level: kostenbesparing en digitalisering
Het strategische programma BC Next Level, in september 2023 gelanceerd, richt zich op versimpeling, digitalisering en klantgerichtheid. Inmiddels zijn meer dan 30 initiatieven uitgerold, waaronder een gestandaardiseerd productie- en planningssysteem (BCOS), real-time track & trace voor Europese en Noord-Amerikaanse zendingen, en nieuwe shared service centers in India en Mexico.
“We brengen onszelf dichter bij de klant en creëren een wendbaarder en transparanter bedrijf,” stelt Feld. “Dat is nodig om weerbaar te blijven in een volatiele markt.”
Vooruitzicht: eerste helft blijft moeilijk
Barry Callebaut voorspelt ook voor komend boekjaar dalende volumes, met een mid single-digit afname in zowel Global Chocolate als Global Cocoa.
Ondanks het lagere nettoresultaat stelt de Raad van Bestuur een dividend voor van 29 Zwitserse frank (ongeveer 30.53 euro) per aandeel, conform eerdere toezeggingen. Ook worden Daniela Bosshardt en John Tiefel voorgedragen als nieuwe bestuursleden, met expertise in respectievelijk healthcare en FMCG.
Bent u abonnee? Hieronder kunt u inloggen.

