Cloetta boekt opnieuw winststijging – focus blijft op margeverbetering

De Zweedse zoetwarenproducent Cloetta, bekend van merken als Red Band en Venco, heeft in het derde kwartaal van 2025 de winstgevendheid verder vergroot.

De onderneming zag de operationele marge stijgen tot 11,9 procent, waarmee zij goed op koers ligt om haar middellangetermijndoel van minstens 12 procent EBIT-marge in 2027 te behalen.

De kwartaalomzet daalde licht met 0,9 procent tot 2,18 miljard Zweedse kronen (ongeveer 189 miljoen euro), mede door een negatieve wisselkoerseffect van 2,2 procent. Organisch nam de omzet met 1,3 procent toe. De winst vóór belasting steeg tot 255 miljoen SEK (circa 22 miljoen euro), tegenover 238 miljoen SEK (20,7 miljoen euro) in dezelfde periode vorig jaar.

Pick & Mix blijft groeimotor
De divisie Pick & Mix liet opnieuw een sterke prestatie zien, met een organische groei van 9,4 procent en een toename van de aangepaste operationele winst tot 62 miljoen SEK (ongeveer 5,4 miljoen euro), tegen 47 miljoen SEK (4,1 miljoen euro) een jaar eerder.

Daarmee noteerde Cloetta het zevende opeenvolgende winstgevende kwartaal voor deze categorie. De afdeling Branded Packaged Products — waarin de verpakte merken vallen — kende een lichte daling in volumes, maar wist de winstgevendheid stabiel te houden dankzij kostenbeheersing en prijsstrategieën.

CEO Katarina Tell spreekt van “een structurele verbetering van de winstgevendheid, gedragen door margeverbetering, optimalisatie van het productportfolio en strikte kostenbeheersing.”

Sterke kasstroom en lage schuld
De kasstroom uit operationele activiteiten steeg fors tot 380 miljoen SEK (ongeveer 33 miljoen euro), tegenover 249 miljoen SEK (22 miljoen euro) vorig jaar. De netto schuldpositie daalde verder, wat resulteerde in een net debt/EBITDA-ratio van 1,1, een laag niveau voor een FMCG-producent.

Over de eerste negen maanden van 2025 realiseerde Cloetta een nettowinst van 558 miljoen SEK (ongeveer 48,5 miljoen euro), ruim boven de 319 miljoen (27,8 miljoen euro) in dezelfde periode van 2024. De onderneming profiteerde daarbij van eerdere prijsverhogingen, verbeterde marges en een stabielere kostengrondslag.

Geen nieuwe fabriek in Nederland
Eerder dit jaar besloot Cloetta af te zien van de bouw van een nieuwe fabriek in Nederland, vanwege onzekerheden rond energievoorziening en vergunningstrajecten. Volgens het concern is de productiecapaciteit binnen de bestaande fabrieken voldoende om aan de langetermijndoelstellingen te voldoen.

Vooruitblik
De fabrikant van onder meer Lonka, Malaco, Sportlife, Red Band en Venco ziet voor 2026 kansen in verdere groei van de internationale Pick & Mix-activiteiten, onder meer via CandyKing-pilots in de Verenigde Staten. Cloetta verwacht dat de winstgevendheid verder zal toenemen naarmate de inflatie in Europa afvlakt en de kostenbasis stabiliseert.

“We zijn goed op weg naar onze winstdoelstelling voor 2027,” aldus Tell. “Met onze sterke merkenportefeuille, efficiëntere organisatie en focus op margeverbetering bouwen we aan een nog krachtiger Cloetta.”



Inloggen abonnees

Bent u abonnee? Hieronder kunt u inloggen.

E-mailadres
Wachtwoord